Naše NOVICE

Nasveti

Aktualni dogodki, odprti seminarji, novice, objave in še in še... 

 
 
 

Kreativno razmišljanje - 6 klobukov razmišljanja

Kreativno razmišljanje - 6 klobukov razmišljanja

27.07.2022

V današnjih časih, kjer je učinkovita poraba časa in ustvarjanje novih idej ključnega pomena, so argumentiranje, kritično razmišljanje in ustvarjalnost več kot dobrodošli. Običajno na sestankih vlada prava zmeda, saj se gnetejo ideje, ki niso dodelane, ali pride do nesoglasja med sodelavcema... Kako torej izboljšati komunikacijo, podajanje idej, razmišljanje in na koncu sestanka doseči kompromis oz. rezultat, ki bo višji od začetnih pričakovanj.

Za ustvarjalno mišljenje oz. iskanje novih, originalnih idej imamo mnogo metod, npr. »brainwriting«, metoda možganske nevihte, miselni vzorec, ribjo kost, sinektiko, metoda Lotusovega cveta... le ena metoda pa nam omogoča razrešitev kaosa in ločitev posameznih vidikov razmišljanja – 6 klobukov razmišljanja.

De Bono in 6 klobukov razmišljanja

Edward de Bono je razdelil mišljenje na vertikalno in lateralno. Vertikalno mišljenje je lastnost konvergentnega mišljenja, kjer je cilj iskanje ene same najboljše rešitve nekega problema. Slednji se za boljše definiranje in razumevanje razdeli na manjše dele, nato pa se ga sestavi nazaj v celoto. Lateralno mišljenje pa je lastnost divergentnega, ki je usmerjeno k iskanju čim večjega števila novih idej in rešitev. Tukaj ni ovir ali prepovedi, saj le preko asociacij, naključnih sprememb, provokacij, pridemo do nove in inovativne rešitve.

Tehnika šest klobukov je metoda paralelnega mišljenja, ki se postavi ob bok oz. nasprotuje današnjemu načinu razmišljanja in argumentiranja. Ne osredotoča se na kategorizacijo ali argumente, saj so nezanesljivi v današnjem spremenljivem svetu. De Bono predlaga drugačen pogled, kjer so si misleci enakovredni in obravnavajo problem iz istega zornega kota v danem trenutku. Tako se je izognil dilemi prav in narobe ter argumentiranju svojega stališča.

De Bono je za lažje razumevanje različnih načinov razmišljanja o problemu ustvaril koncept klobukov. Vsak klobuk predstavlja en način razmišljanja, ki si ga »nadenemo« na glavo. Vsak izmed teh šestih klobukov je druge barve in ima specifične značilnosti.

BEL KLOBUK: Bela barva simbolizira nevtralnost in objektivnost. Gre za predstavitev podatkov, številk in dejstev brez interpretacij in osebnih mnenj (kot računalnik). Kaj že vem o tej temi? Česa še ne vem o tej temi? Kaj se lahko naučim iz dane situacije? Katere informacije potrebujem, da bom lahko rešil ta problem? Ta klobuk je uporaben tudi za to, da ugotovite, ali imate kakšne luknje v znanju iz določenega področja ter kje je še prostor za napredek.

RDEČ KLOBUK: Rdeča barva je barva strasti. Mislec se z nošenjem tega klobuka ne opravičuje in ne razlaga, izraža pa svoja čustva, slutnje in vtise. Racionalnost pri tem klobuku ni prvotnega pomena, pomembna je intuicija in predvidevanje čustvenih reakcij drugih.

ČRN KLOBUK: Črna barvna simbolizira negativnost in pesimističnost. Tu je zato kritično razmišljanje, izpostavljanje slabosti in napak ter izražanje dvomov najbolj pomembno. Iščemo vse možnosti, kjer bi se lahko načrt ponesrečil ali kaj bi lahko šlo narobe. S tem klobukom postavimo ideje na realna tla ter razmišljamo o alternativnih možnostih, če nam prvotni plan spodleti.

RUMEN KLOBUK: Rumena barva je barva sonca. V ospredju je optimizem, pozitivnost, konstruktivno razmišljanje ter iskanje prednosti in priložnosti. Ko smo soočeni z idejo, pri njej vidimo samo pozitivne lastnosti in iščemo načine, kako bi jo lahko realizirali.

ZELEN KLOBUK: Zelen, kot trava, je simbol rodovitnosti. Mislec išče nove ideje, koncepte, alternative in spremembe. Ključna je kreativnost in inovativnost. Ko nosimo ta klobuk ne obsojamo novih idej in ostajamo odprti za vse predloge. Zastavljamo si lahko naslednja vprašanja: Ali obstajajo še druge možnosti rešitve problema oz. ideje? Ali lahko to storimo še na kakšen drug način? Kako lahko pogledam na ta problem še iz drugih perspektiv? Kako naj razmišljam izven okvirja?

MODER KLOBUK: Modro, barva neba, je razmišljanje o razmišljanju. Pomeni nadzor, organizacijo, načrtovanje ter usmerjanje, tako kot dirigent vodi svoj orkester. S tem klobukom pazimo, da se držimo rdeče niti. Na sestankih navadno nosi modri klobuk vodja sestanka. Vpraša se naj: Kaj je problem? Kaj je naš cilj in najbolj zaželeni rezultat? Kaj bomo dosegli z reševanjem danega problema? Katera je najboljša metoda za napredek?


Kako uporabiti metodo šestih klobukov mišljenja v praksi, na sestanku in pri komunikaciji?

Kako bomo uporabili metodo šestih klobukov, je zelo odvisno od namena uporabe. Določeno zaporedje je pravilno za reševanje problemov, drugo za odločanje, tretje za nadaljevanje raziskovanja, itd. De Bono je poudaril, da je metoda učinkovita predvsem za razvoj vodij; izboljšanje produktivnosti, povezanosti in komunikacije v ekipi/skupini; izboljšanje ustvarjalnega in inovativnega mišljenja; izboljšanje sprejemanje odločitev in reševanja problemov; boljše projektno vodenje sestankov; uvajanje novosti in sprememb v organizacije; ter izboljšanje učinkovitosti in produktivnosti skupine ter posameznikov nasploh.

Metodo lahko uporabimo na dva načina. Ali vsi udeleženci uporabljajo isti klobuk, ko potrebujemo določen pogled na temo, ali pa klobuke uporabljamo v določenem zaporedju, pri čemer ima vsak izmed udeležencev enega izmed vnaprej določenih klobukov. Nosilec modrega klobuka je koordinator srečanja in predstavi zakaj smo tukaj, opredeli problem in situacijo, kaj želimo doseči, kaj je cilj ter naredi načrt, kako bo sestanek potekal. Na koncu srečanja povzame glavne ugotovitve in opredeli naslednje korake. Metoda se lahko izvaja individualno ali skupinsko, v naprej določenih klobukih ali po spreminjajočih se klobukih. Slednja je tudi težja in zahteva več znanja iz izkušenj za izvedbo.

Metoda ima nekaj slabosti, saj se zanaša na kompetence vodje sestanka. Če le-ta nima ustreznega znanja o posameznih klobukih, ne pozna vodstvenih veščin in ustrezno ne dopušča izražanja mnenja, potem lahko pride do premika osredotočenosti stran od dejanskega problema. Problem je tudi slabša povezanost in slabši odnosi med zaposlenimi. Njihova organizacijska kultura je manj odprta in posledično je metoda manj učinkovita, saj se lahko pojavlja več konfliktov. Takšno okolje je manj spodbudno za razvijanje novih idej, odkritosti in rešitev.

Metodo si bomo podrobneje pogledali na primeru reševanja konfliktov na delovnem mestu.
Konflikti nastanejo zaradi pozicije »Jaz imam prav, ti imaš narobe«. V takšni poziciji nismo pripravljeni poslušati drugih oseb in želimo zmagati, kar pa ni glavni namen reševanja konfliktov. Zato je pomembno, da imajo vsi priložnost, da izrazijo svoje mnenje, da je komunikacija spoštljiva in učinkovita. Predstavili vam bomo predstavili primer, kako lahko rešujemo konflikte in gradimo sinergijo med sodelavci ali med zaposlenimi:
- Moder klobuk: »Rad bi razpravljal o določenih problemih, ki morebiti preprečujejo našemu podjetju, da bi bilo bolj konkurenčno in v prihodnosti bolj uspešno. Bi ti to bilo vredu?«
- Bel klobuk: »Razumem, da nekaterim svojim vodstvenim delavcem izplačujemo plače, ki so nad povprečjem. Prav tako razumem, da so nekateri naši zaposleni mnenja, da je to nepošteno.«
- Rumen klobuk: » Cenim, da je razlog za velikodušen paket za nekatere vodstvene delavce ta, da pritegnemo najboljše talente na trgu. Cenim tudi, da večina naših vodilnih delavcev v zadnjih letih daje izjemne rezultate.«
- Črn klobuk: »Hkrati pa bi rad, da razumete, da lahko tako visoki paketi plač povečajo naše stroške in s tem zmanjšajo našo konkurenčnost. Poleg tega so nekateri naši zaposleni, vključno s številnimi visoko uspešnimi, mnenja, da gre za nepošteno prakso, in se zaradi tega počutijo zelo nezavzete. Zato bi rad slišal vaše skrbi glede ponovnega pregleda plač vodstvenih kadrov.«
- Zeleni klobuk: »Raziščimo alternative, ki bi nam lahko pomagale pritegniti najboljše talente in ohraniti našo konkurenčnost. Z veseljem bom prisluhnil vašim predlogom in idejam, ter prosim, da jih ustvariti čim več.«
- Rdeč klobuk: »Lahko izvem, kako se počutite sedaj? Lahko izberemo najboljše 3 ideje, ki so nam najbolj všeč?«
- Rumeni klobuk: »Hvala vsem za vaše prispevke. Mislim, da so to odlične ideje in lahko pričnemo raziskovati, kako jih bomo uresničili.«
- Modri klobuk: »Kako želite načrtovati akcijski načrt, da bomo lahko začeli s pregledovanjem plačilnih paketov vodilnih?«

Da bi tehniko vpeljali v organizacijo, moramo zagotoviti naslednje pogoje:
- Možnost redefiniranja problemov
- Spodbujanja radovednosti in analiziranja idej
- Promocija lastnih idej
- Spodbujanje generiranja idej
- Dodatna izobraževanja – vloga znanja
- Identificiranja in odpravljanje ovir
- Spodbujanja (razumnega) tveganja
- Spodbujanja tolerantnosti do dvoumnosti in raznolikosti
- Grajenje samoučinkovitosti zaposlenih
- Pomembnosti odlaganja/zadrževanja zadovoljenosti
- Zagotavljanja ugodnega in primernega delovnega okolja.

 

Viri

Azeez, R. O. (2016). Six thinking hats and social workers' innovative competence: An experimental study. Journal od Education and Practice, 7(24), 149-153.
Mindtools (b. d.). Six thinking hats: looking at a decision in different ways. https://www.mindtools.com/pages/article/newTED_07.htm
Using the six thinking hats to resolve conflicts and build synergy between confrontational and cross-functional teams. (n.d.). Psycheselling. https://www.psycheselling.com/eNewsletter%20May%202011.htm

 

 
 
 
STRINJAM SE

Spletna stran uporablja piškotke za boljše delovanje

Z brskanjem po naši spletni strani se strinjate, da lahko uporabljamo piškotke, ki so namenjeni vaši boljši uporabniški izkušnji na naši spletni strani. Za lastne potrebe analitike uporabljamo Google Analytics, ki v ta namen namesti piškotke (izbriši GA piškotke). Več o piškotkih.