Naše NOVICE

Nasveti

Aktualni dogodki, odprti seminarji, novice, objave in še in še... 

 
 
 

Ali potrebujemo kompetenčni model?

Ali potrebujemo kompetenčni model?

30.03.2023

Kompetence lahko opredelimo kot karakteristike posameznika, ki izražajo njegov način razmišljanja in vedenja. Kompetence so vsa znanja, veščine, prepričanja, lastnosti in motivi, ki omogočajo uspešno delovanje osebe v delovnem okolju.

Znanje je skupek vseh informacij, ki jih ima posameznik (npr. psiholog ima znanje o človekovi duševnosti). Veščina predstavlja zmožnost posameznika, da opravi delovno nalogo na nek predpostavljen način (npr. psiholog ima veščino interpretiranja psiholoških testov). Prepričanja se nanašajo na sodbe posameznika o sebi in svetu (npr. psiholog je prepričan, da lahko s coachingom pomaga klientu). Lastnosti in motivi so vsa čustva, telesne karakteristike in osebnostne lastnosti, ki jih posameznik ima (npr. psiholog poseduje mero empatije).

Ker je kompetenc za posamezen profil lahko veliko, prav tako je običajno v organizacijah dosti profilov in zaposlenih, lahko beleženje in spremljanje razvitosti kompetenc postane nepregledno in zmedeno. Zato je priporočljiva izdelava kompetenčnega modela.

Kaj je kompetenčni model?

Kompetenčni model je dokument, v katerem so zbrane vse kompetence za določen profil, ki jih posameznik potrebuje za uspešno opravljanje dela. Dokument mora biti živ, kar pomeni, da se stalno dopolnjuje in nadgrajuje v skladu z zahtevami in pričakovanji delovnega okolja, in uporaben, kar pomeni, da ne stoji v nekem predalu ali naložen nekje v oblaku, in je sam sebi namen.

Običajno sestoji iz imena kompetence, njenega pomena, najbolj pomembno in ključno pa je, da so jasno definirana tudi vedenja, preko katerih vodja ocenjuje izraženost kompetenc. Brez vedenj preko katerih se izraža kompetenca, kompetenčni model ni uporaben.

Najpogostoje v kompetenčni model vključimo delovno-specifične oz. tehnične kompetence, socialne in vodstvene kompetence. Delovno-specifične kompetence so tiste, po katerih se različni profili razlikujejo med seboj, tudi znotraj organizacije (prodajnik in računovodja v istem podjetju imata različne kompetence). Socialne so tiste, ki omogočajo uspešno sodelovanje in komunikacijo z drugimi. Te so lahko znotraj organizacije enake ali podobne za različne profile. Vodstvene kompetence so potrebne za vodstvene profile in ponazarjajo kompetence, ki so potrebne za uspešno vodenje ljudi in organizacije.

Kje nam lahko služi?

Uporaba kompetenčnega modela je zelo široka in sega vse od točke, ko oseba sploh še ni zaposlena v podjetju, do točke, ko oseba zapušča organizacijo in mora zanjo poiskati nasledstvo.

V procesu selekcije nam kompetenčni model omogoča oblikovanje opisa delovnega mesta in njegovih zahtev, prav tako tudi hitro filtriranje ustreznih kandidatov s hitrim pregledom razvitosti njihovih kompetenc glede na naše zahteve. Jasno lahko vidimo, kje je razvitost kompetenc močna in kje bo oseba potrebovala več naše pomoči in opore na začetku, kar lahko opredelimo tudi v mentorskem planu. Hkrati lahko oseba takoj na začetku vidi, kakšne kompetence mora imeti ali pa razviti, če želi v bodoče napredovati. Kriteriji za napredovanja so jasni tudi vsem ostalim zaposlenim, prav tako kompetenčni model omogoča objektivne kriterije za napredovanja ali povišice. Kompetenčni model služi tudi kot osnova za načrtovanje usposabljanj in izobraževanj.

Kako se ga lotiti?

Zavedanje mnogih kadrovikov in kadrovic je, da je kompetenčni model uporaben, vendar pa izgradnja zahteva nekaj časa. Zavedati se moramo, da kompetenčni model ne more sam sestaviti nekdo, ki profila, za katerega se oblikuje kompetenčni model, ne pozna. Nujna je aktivna vključenost vodij in zaposlenih, ki delo dobro poznajo. Oni bodo najbolje vedeli, kakšne so zahteve in pogoji dela, kaj se od njih pričakuje in kaj potrebujejo za doseganje rezultatov na delovnem mestu. Z vključenostjo vodij in zaposlenih pridobimo tudi višjo motivacijo za nadaljnjo uporabo kompetenčnega modela, prav tako dobijo vpogled v sestavo, kar jim omogoča lažjo uporabo v praksi.

Končna oblika dokumenta je odvisna od potreb in želja organizacije. Če so kadrovski procesi ustrezno digitalno podprti, potem naj bo tudi kompetenčni model oblikovan na način, ki omogoča njegovo vključitev in uspešno uporabo v sistem. Če procesi še niso digitalno podprti, se še vedno lahko odločite za oblikovanje v Wordovem ali Excelovem dokumentu. Paziti je treba le na to, da bo končni dokument pregleden in praktičen za uporabo.

Za uporabo kompetenčnega modela potrebujemo določeno spretnost, zato je pomembno, da ob uvedbi kompetenčnega modela ustrezno izobrazimo tiste, ki bodo kompetenčni model uporabljali, to so vodje, npr. s kratko delavnico. Vodje morajo dobro poznati vsebino in sestavo kompetenčnega modela, da so lahko pri ocenjevanju čim bolj uspešni in učinkoviti.

 
 
 
STRINJAM SE

Spletna stran uporablja piškotke za boljše delovanje

Z brskanjem po naši spletni strani se strinjate, da lahko uporabljamo piškotke, ki so namenjeni vaši boljši uporabniški izkušnji na naši spletni strani. Za lastne potrebe analitike uporabljamo Google Analytics, ki v ta namen namesti piškotke (izbriši GA piškotke). Več o piškotkih.